Ιδιώτες στα κληροδοτήματα;

klirodotimataΣτο μικροσκόπιο του υπουργείου Οικονομικών τίθενται χιλιάδες σχολάζουσες κληρονομιές και κοινωφελείς περιουσίες που αποτελούν έναν ανεκμετάλλευτο πλούτο του Κράτους.

Ειδικά ο πλούτος των σχολαζουσών κληρονομιών παραμένει για χρόνια ανενεργός και μπορεί να αξιοποιηθεί για την εξυπηρέτηση κοινωφελών και γενικότερα κοινωνικών σκοπών.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας παρουσίασε χθες στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή τα πρώτα στοιχεία που έχουν διαβιβαστεί στη Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας από τις ΔΟΥ, τις Κτηματικές Υπηρεσίες, τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και τις Περιφέρειες της χώρας και δείχνουν το εύρος της δημόσιας περιουσίας και το εκτιμώμενο ύψος της αξίας της.

Όπως προκύπτει ειδικότερα από τις απαντήσεις που έχει διαβιβάσει στο υπουργείο Οικονομικών το 54% των ΔΟΥ, το 59% των Κτηματικών Υπηρεσιών, όλες οι Αποκεντρωμένες Υπηρεσίες και μόλις το 38% των Περιφερειών:

• Οι σχολάζουσες κληρονομιές είναι 2.017 με εκτιμώμενη αξία 28.075.060 ευρώ.

• Οι κληρονομιές που δεν έχουν εκκαθαριστεί ανέρχονται σε 10.348

• Ο αριθμός των Ιδρυμάτων και Κληροδοτημάτων ανέρχονται σε 3.691.

Ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε ότι στόχος των νέων διατάξεων του νομοσχεδίου «Κώδικας Σχολαζουσών Κληρονομιών και Κοινωφελών Περιουσιών» είναι η καλύτερη οργάνωση και εποπτεία τους. Οι παρεμβάσεις αφορούν ιδίως στα ζητήματα διοίκησης και διαχείρισης με μεθόδους και πρακτικές εξορθολογιστικής διοίκησης και διαφανούς διαχείρισης.

«Μας ενδιαφέρει η βιωσιμότητά τους», ξεκαθάρισε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών επισημαίνοντας ότι θα ενισχυθεί η διαφάνεια εποπτείας τους. Η εφαρμογή των διατάξεων του νομοσχεδίου που έχει καταθέσει στη Βουλή η κυβέρνηση θα επιτρέψει όχι μόνο την καταγραφή σχολαζουσών κληρονομιών και κοινωφελών υπηρεσιών αλλά και την εκκαθάριση αδρανών περιουσιών.

Σε κάθε περίπτωση καθιερώνονται πλέον τακτικοί έλεγχοι όλων των σχολαζουσών κληρονομιών και κοινωφελών περιουσιών ώστε να αναβαθμιστεί ο κατασταλτικός έλεγχος τους. Όμως ο έλεγχος αυτός είναι αδύνατο να διεκπεραιωθεί στο σύνολο του από το Κράτος, όπως είπε ο κ. Σταϊκούρας, και γι΄ αυτό θα υπάρξει συμφωνία πλαίσιο του Δημοσίου με ελεγκτικά γραφεία που λειτουργούν στη χώρα μας και αποτελούν πιστοποιημένα όργανα λογιστικών ελέγχων. Ειδικά για τη συμμετοχή των ιδιωτών στους ελέγχους, και τις ενστάσεις που εγείρει η αντιπολίτευση, το υπουργείο Οικονομικών προτάσσει τα συμπεράσματα της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, σύμφωνα με τα οποία ο έλεγχος από το Κράτος υπήρξε ανεπαρκέστατος. Σε πολλές περιπτώσεις δεν υποβάλλονταν ούτε καν οι ετήσιοι ισολογισμοί και απολογισμοί.

Από το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται ότι η ωφέλεια που θα αποκομίσει το Δημόσιο από τη συνεργασία με τα ελεγκτικά γραφεία θα είναι σημαντική κυρίως από την πάταξη της κακοδιαχείρισης και την εφεξής πρόληψή της.

Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκε ο εισηγητής της ΝΔ Μιχάλης Ταμήλος, επισημαίνοντας ότι η σωστή διαχείριση είναι απαραίτητη αλλά το νομικό πλαίσιο είναι ανεπαρκές και ξεπερασμένο.

Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο και να κατατεθεί αφού γίνει συζήτηση, πρότεινε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Νάτια Βαλαβάνη. Παράλληλα προέβλεψε ότι θα αυξηθεί η αδιαφάνεια και η έλλειψη λογοδοσίας, με την συμμετοχή ιδιωτών στους ελέγχους.

Υπέρ του νομοσχεδίου επί της αρχής τάχθηκε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ Χρήστος Γκόκας, που ζήτησε να ξεπεραστεί η δυσκολία της εξεύρεσης των σχολαζουσών περιουσιών.

Το νομοσχέδιο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, ανέφερε ο ειδικός αγορητής των Ανεξαρτήτων Ελλήνων Γιάννης Δημαράς και επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί.

Αναγκαίες χαρακτήρισε τις ρυθμίσεις η ειδική αγορήτρια της Δημοκρατικής Αριστεράς Ασημίνα Ξηροτύρη, πρόσθεσε όμως ότι απαιτούνται βελτιώσεις σε άρθρα του νομοσχεδίου.

Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος λέγοντας ότι οι ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρίες θα εξυπηρετούν άλλα συμφέροντα.

Μία ερώτηση έχω μόνο προς όλους:

Γνωρίζουν στα αλήθεια κάτι από κληροδοτήματα και σχολάζουσες κληρονομιές;

Το λέω αυτό όχι μόνο γιατί στην Ελλάδα του 2013 το νομοθετικό πλαίσιο είναι του 1939 (Α.Ν. 2039/1939)!!! Μεταξικής περιόδου δηλαδή!

Το λέω επίσης γιατί ακόμα και σήμερα προβλέπεται στη σύνθεση των διοικητικών συμβουλίων συμμετοχή κοινοταρχών και νομαρχών που δεν υπάρχουν πια!

Το λέω επίσης γιατί ο ανασταλτικός παράγοντας στην σωστή και αποτελεσματική εποπτεία εκκαθάρισης και διαχείρισης των κληροδοτημάτων είναι η τεράστια καθυστέρηση στους διαχειριστικούς ελέγχους που διατάσσονται με εντολή της αρμόδιας Δ/νσης Οικονομικής Επιθεώρησης του Υπουργείου Οικονομικών, λόγω έλλειψης προσωπικού και τεράστιου φόρτου εργασίας..

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s