Τα κατορθώματα του «παλαιοκομματισμού» στην Ανώτατη Εκπαίδευση

Με αφορμή τη συζήτηση περί συγχωνεύσεων και καταργήσεων Τμημάτων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, επανέρχεται στο προσκήνιο ο τρόπος με τον οποίο σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε η ανάπτυξη των Πανεπιστημιακών Τμημάτων και εκείνων των ΤΕΙ στη χώρα.

Αποφάσεις Υπουργών που δημιουργούσαν Τμήματα όχι με βάση τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης των Ελλήνων πολιτών , αλλά κυρίως με βάση τις εκλογικές αναγκαιότητες. Δεκάδες τμήματα χωρίς προοπτική, χωρίς καμία σύνδεση με τις αναγκαιότητες της ελληνικής κοινωνίας και παραγωγής αλλά με τη σφραγίδα των εκπροσώπων του παλαιοκομματισμού, φύτρωσαν σχεδόν παντού.

Τμήματα και σχολές που παρήγαγαν πτυχιούχους χωρίς επαγγελματική προοπτική, που συντηρούσαν καθηγητές  των οποίων πολλές φορές  το ερευνητικό έργο ήταν μηδαμινό, που δημιουργούσαν καινούργιες στρατιές προβληματικών πτυχιούχων.

Έτσι ο «παράγοντας» δικαιωνότανε στη συνείδηση των ψηφοφόρων, η τοπική αγορά ζούσε με την ψευδαίσθηση ενός επιπλέον εσόδου και η ζωή … συνεχιζόταν.

 Η κατάσταση προφανώς είχε να κάνει με μια εικονική πραγματικότητα και σε ότι αφορά τις σπουδές και σε ότι αφορά την εκπαιδευτική επάρκεια διδασκόντων και διδασκομένων.

Η πανσπερμία τμημάτων δεν κατοχύρωνε και δεν πρόκειται ποτέ να κατοχυρώσει το «καλύτερο» επίπεδο εκπαίδευσης. Αποφάσεις που έπρεπε προ πολλού να έχουν ληφθεί κολλούσαν στη λογική του πολιτικού κόστους αλλά και των μικροκομματικών ισορροπιών.

Η κατάσταση έπρεπε να αλλάξει για λόγους εκπαιδευτικής σοβαρότητας αλλά και σεβασμού στην οικονομική αιμορραγία – χωρίς αποτέλεσμα – των οικογενειών , που πίστευαν ότι μια ότι νάναι εκπαίδευση των παιδιών τους θα έλυνε το πρόβλημα της επόμενης ημέρας.

Από τη στιγμή που το υπουργείο Παιδείας υπογραμμίζει σε όλους τους τόνους ότι οι μεταβολές θα ισχύσουν από την επόμενη περίοδο, αυτό σημαίνει ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς ή το πολύ μέχρι τέλους Ιανουαρίου του 2013 θα έχει ολοκληρωθεί το εγχείρημα με την αναδιάταξη Α.Ε.Ι. και ΤΕΙ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πρώτη φάση έχουν μπει στο μικροσκόπιο τα αδύναμα Πανεπιστήμια για τα οποία βέβαια υπάρχει πάντα ένα άλλοθι για να προκριθούν οι οποιεσδήποτε μεταβολές.

Συγχωνεύσεις παντού

Όλα συγκλίνουν όμως στην κατεύθυνση ότι η συγχώνευση των Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. θα γίνει με πολύ γρήγορους ρυθμούς και σε κάθε περίπτωση θα έχει ολοκληρωθεί και ο διάλογος αλλά και οι αποφάσεις μέχρι την έκδοση του μηχανογραφικού δελτίου. Εκτιμούν παράγοντες του υπουργείου ότι μέσα στον Αύγουστο αναλαμβάνει τα ηνία της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας (ΑΔΙΠ) ο νέος πρόεδρός της, κι αμέσως η ομάδα εργασίας για την αναδιοργάνωση των ΑΕΙ- ΤΕΙ πιάνει δουλειά. Ένα από τα κρίσιμα θέματα που θα διαχειριστεί η ΑΔΙΠ είναι η σύνταξη μελέτης για τη νέα «γεωγραφία» της ανώτατης εκπαίδευσης, για την οποία θα γίνει διάλογος με τους εκπροσώπους των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ.

Με βάση προηγούμενα πορίσματα για τα συμβαίνοντα στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης η ΑΔΙΠ θα προτείνει τα κριτήρια…για το «κούρεμα» των σχολών. Κριτήρια, ακαδημαϊκά, κοινωνικά και οικονομικά. Στόχος θα είναι η συσπείρωση των δυνάμεων των πανεπιστημίων, καθώς και το σταμάτημα της πανσπερμίας και του κατακερματισμού των σχολών.

Σε ότι αφορά τα Τ.Ε.Ι. οι σχολές χαμηλής στάθμης ή εκείνες που αλληλεπικαλύπτονται από άλλες σχολές είναι μεταξύ αυτών που θα μπουν στο μικροσκόπιο συνεχίζοντας και την πρώτη φετινή πολιτική απλά πρέπει να σημειώσουμε ότι στο φετινό μηχανογραφικό δεν μπήκαν τελικά 11 σχολές ΤΕΙ.

Παραμένει άγνωστο κατά πόσο επηρεάζει τις σχολές που βρίσκονται στη Λάρισα όλο αυτό το σκηνικό ενώ υπάρχουν εκτιμήσεις ότι ενδεχόμενα και να μπουν στο τραπέζι κάποιες σχολές η λειτουργία των οποίων έχει προβληματίσει και στο πρόσφατο παρελθόν. Μάλιστα γίνεται αναφορά και σε ειδική έκθεση που έχει στα χέρια του το υπουργείο Παιδείας σύμφωνα με την οποία «η Ελλάδα αντιμετωπίζει ένα σημαντικό πρόβλημα ως προς τη στρέβλωση της αποστολής των ΤΕΙ, τα οποία τείνουν να υιοθετήσουν το ακαδημαϊκό προφίλ του πανεπιστημιακού τομέα».

Σύμφωνα με τις εκθέσεις που υπάρχουν μέχρι στιγμής στα χέρια της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου είναι δεκάδες οι σχολές που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου τουλάχιστον φέρεται αποφασισμένη να προχωρήσει στη συγχώνευσή τους.

Απ’ ότι προκύπτει στη χώρα μας υπάρχουν 22 Παιδαγωγικά τμήματα, 32 σχολές Πληροφορικής, 14 Γεωπονίας, 14 Θεάτρου, 21 σχολές Αρχιτεκτονικής, 36 Οικονομικά τμήματα και 50 τμήματα Διοίκησης Επιχειρήσεων.

Μάλιστα όλες οι εκτιμήσεις που υπάρχουν βλέπουν περίπου 150 σχολές να είναι στο κόκκινο ενώ από το 1999 στο 2009 έχουν ιδρύσει σε διάφορες πόλεις και με διάφορα αντικείμενα πολλά από τον οποίο κρίνονται και ως ασαφή περισσότερα από 100 τμήματα σε Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι.

Οι επιτελείς του υπουργείου μιλούν για δραστικές περικοπές αφού όπως τονίζουν σήμερα λειτουργούν 24 ΑΕΙ σε 36 διαφορετικές πόλεις και 16 ΤΕΙ σε 40 πόλεις και κωμοπόλεις. Συνολικά υπάρχουν περισσότερα από 590 τμήματα. Μάλιστα ένας ασκούν την κριτική καθώς χαρακτηρίζουν το αντικείμενο των τμημάτων που ιδρύθηκαν ασαφές ή επικαλυπτόμενο και αποδίδουν όλη αυτή την κινητικότητα τόσο 2009 στα χρήματα της Ε.Ε..

Εκείνο που προβληματίζει όμως σε αυτή τη φάση είναι τι θα γίνουν οι φοιτητές και σπουδαστές οι οποίοι βρίσκονται σε Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. σ’ αυτή τη φάση και για τους οποίους θα πρέπει να υπάρξει σχετική πρόβλεψη για οποιαδήποτε εξέλιξη. Μάλιστα το συγκεκριμένο θέμα έχει μπει αρκετές φορές στο τραπέζι ωστόσο όμως δεν έχει δοθεί κάποια λύση.

Τα σενάρια

Αν και ακόμη το υπουργείο δεν έχει ανακοινώσει κάτι επίσημα πέρα από τις γενικές αναφορές για αναδιάρθρωση των Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. ωστόσο όμως όλο αυτό το σχέδιο δείχνει ότι επηρεάζει και τα Τ.Ε.Ι. της περιοχής.

Το υπουργείο από την πλευρά του μιλάει για συνολική αναδιοργάνωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, περισσότερα από 150 τμήματα χαμηλής έως ανύπαρκτης ζήτησης από τους υποψηφίους, τα οποία συγχρόνως παρουσιάζουν και μια φθίνουσα πορεία στην «παραγωγή πτυχιούχων» την τελευταία πενταετία, θα κλείσουν. Η σάρωση θα αφορά όλα τα ΑΕΙ αλλά και τα ΤΕΙ, για τα οποία το φοιτητικό ενδιαφέρον έχει εκλείψει εδώ και χρόνια.

 

Advertisements

One thought on “Τα κατορθώματα του «παλαιοκομματισμού» στην Ανώτατη Εκπαίδευση

  1. ε!καλα τωρα.μην τρελαθουμε και τελειως.θελει προσοχη το πραγμα .μην μεταβληθουμε και σε υποστηρικτες της κοπελλας.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s